Past jouw mobiele abonnement nog wel bij je?

Een abonnement voor mobiele telefonie sluit je vrijwel altijd af met een vaste looptijd van één of twee jaar. Gedurende deze afgesproken periode zit je eraan vast, en is overstappen geen optie. Is deze tijd echter voorbij, dan kun je op ieder moment besluiten om over te stappen naar een andere provider, of een ander abonnement. Lang niet iedereen maakt van die gelegenheid gebruik, en blijft lang in dezelfde abonnementsvorm hangen. Klinkt lekker makkelijk, maar is niet altijd verstandig. Er is namelijk best een grote kans dat je abonnement inmiddels helemaal niet meer zo goed bij je past, en je elders beter of goedkoper uit kunt zijn.

Minder bellen, meer appen

Gebruik jij jouw mobiele telefoon nog op precies dezelfde manier als een paar jaar geleden? De kans is groot dat je telefoongebruik, ongemerkt en geleidelijk, inmiddels behoorlijk veranderd is. Nog niet zo lang gebruiken we onze telefoons vooral om dat te doen waar ze ooit voor werden uitgevonden: om ermee te bellen. Gingen we op zoek naar een goed mobiel abonnement, dan was het aantal belminuten dat bij de prijs was inbegrepen vaak leidend.

Inmiddels is dat wel anders. We zijn steeds minder gaan bellen, en steeds meer gaan appen. Het aantal belminuten, dat vroeger zo belangrijk was, is bij de meeste mensen inmiddels minder belangrijk dan de hoeveelheid data die bij een abonnement hoort. Zeker wanneer je je abonnement al langere tijd hebt lopen, kan het daardoor zo zijn dat het helemaal niet meer zo goed bij je past. Dat je voor veel meer minuten betaalt dan dat je gebruikt. Of dat je veel minder mobiele data tot je beschikking hebt dan je eigenlijk zou willen.

Ben je ergens anders goedkoper uit?

Heb je eenmaal vastgesteld dat jouw mobiele abonnement niet meer zo goed bij je past, dan ga je eerst in kaart brengen wat je dan wél precies nodig hebt. Hoeveel data gebruik je in de maand, en hoeveel minuten bel je. Met deze informatie op zak, ga je mobiele abonnementen vergelijken. Dat kun je om te beginnen bij je eigen provider doen, eens zien of zij iets hebben dat beter bij je aansluit. Het is echter altijd aan te raden om ook bij de concurrentie te kijken. Ga jij jouw provider vergelijken met andere, dan kan het namelijk zomaar zo zijn dat je ontdekt dat je elders een stuk goedkoper uit kunt zijn. Of dat je voor hetzelfde geld veel meer data kunt krijgen, handig, aangezien het ernaar uitziet dat we dat steeds meer gaan gebruiken.

 

Gerelateerde berichten